БГ Тол за МПС над 3.5 тона, в допълнение на електронната винетка, е 70% готова.


Австрийският консорциум „Капш Трафик Солюшънс“, който отговаря за изграждането на Тол системата у нас, обяви че системата е готова на 70%.

Красимир Ангелов уточнява в Dnes.bg, че след 16 август започва и тестването, като на този етап тя ще обхване не повече от 6 хил. километра пътна мрежа и ще важи за всички автомобили над 3,5 тона.

Новото е, че тежкотоварните камиони ще плащат за километър. Тарифите предстои тепърва да се определят.

Плащането ще става на километър изминато разстояние по три начина – чрез бордово устройство, свързано чрез сателит, маршрутна карта, която може да се заяви през терминалите, където и сега се продават електронните винетки или чрез тракер устройство.

За изрядността на шофьорите ще следят близо 300 рамки, снабдени с камери, сензори и скенери, разположени по пътната мрежа. Ще има 50 автомобила за тол контрол и още 50 за заснемане на нарушителите, разказва в свой репортаж телевизия Bulgaria ON AIR.

На няколко места в страната вече са монтирани от новите рамки, които ще засичат таксите на тежкотоварния трафик. Рамките, които ще следят дали камиони и автобуси са платили Тол таксите си, вече се изграждат. Една от първите рамки за контрол на тол управлението вече е монтирана до Ихтиман. По две камери в посока ще следят за нарушители.

Като тази рамка ще има още 100. Други 200 ще бъдат изградени върху съществуващите и в момента рамки за преброяване на трафика. Ще има и мобилни коли за проверка. До дни ще е готова системата за контрол на магистрала „Люлин” и изхода на София към магистрала „Тракия”. Всички камери ще следят в реално време не само дали има платена такса, но и параметрите на превозните средства.

„Една камера обслужва две ленти в общия случай. С изключение на специфични казуси, когато имаме голяма крива на завоя. Тогава се налага насищане с повече камери”, коментира шефът на Национално Тол управление Олег Асенов.

Тестването на системата започва, но не на терен, а чрез симулация. Първата част ще е „суха тренировка” с данни за трафика по пътищата в обхвата на таксуване. Целта ще е да се докаже перфектна свързаност между отделните компоненти в софтуера.

„Интензивна работа с нашия ключов персонал, за да можем за 16-ти август всички наши хора, които обслужват клиентите, да бъдат достатъчно добре подготвени, за да поемат първоначалното натоварване”, каза още Асенов.

Превозвачите ще могат да изберат дали да монтират специални устройства в превозните средства, които да отчитат изминато разстояние, или да сключат договори с фирми, които да ги следят чрез джипиес. А министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова обеща шофьорите да не плащат тол такси за лоши пътища.