Е-Винетка, Електронната винетка за леките коли влиза в сила на 1 януари 2019

Е-Винетка

 

Електронната винетка за леките коли влиза в сила на 1 януари 2019

В рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални.

Шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) ще трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г. Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Генерирането на електронна винетка ще бъде безплатно и вече няма да е необходимо да се пазят квитанции за плащането й или да се предоставят документи на контролните органи за проверка на валидността. Това ще става служебно по регистрационния номер на автомобила.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков обяви, че хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г., няма да има нужда да се подменят. За да се случи това, ще е необходимо да се редактират и текстовете на законопроекта.Законопроектът за изменение на Закона за пътищата предвижда и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12:00 в петък до 23:59 часа в неделя. Колко ще струва тя обаче ще бъде решено на по-късен етап с приемането на новите тарифи. Това са предложения и може да претърпят промени по време на разглеждането им в парламента.

Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.

 

Ред за заплащане на винетна такса

От 22.12.2015 г., съгласно приетите изменения и допълнения в чл. 10а, ал. 4 от Закона за пътища, винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство след деклариране на регистрационния му номер.

Съгласно влезлите в сила изменения и допълнения в чл. 100, ал. 2 от Раздел ХХ „Задължения на водачите на пътни превозни средства“ на Закона за движение по пътищата, от 22.12.2015 г.: „Водачът на моторно пътно превозно средство е длъжен да залепи валиден винетен стикер за платена винетна такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в долния десен ъгъл на предното стъкло на моторното пътно превозно средство при движение по републиканските пътища и да премахва незабавно винетния стикер след изтичането на неговата валидност. Водачът на моторно пътно превозно средство е длъжен да предоставя при необходимост валиден документ, доказващ

плащането на съответните такси в съответствие с тарифата и наредбата по чл. 10, ал. 6 от Закона за пътищата.“


Е-Тол 

 

Започва работата по изграждането на тол системата

Системата за събиране на тол-такси от тежкотоварните превозни средства ще започне да функционира на 16 август 2019 година Това става ясно от внесен в Народното събрание законопроект за изменение на Закона за пътищата, с който се уреждат новите правила за пътните такси.

От септември 2018 г. българските и чуждестранните фирми за превози трябва внимателно да планират покупките си на винетни стикери, тъй като невниманието може да доведе до финансови загуби. Според предложените текстове в Закона за пътищата всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона ще бъдат със срок на валидност до 15 август 2019 г. Това означава, че ако даден превозвач реши да купи годишна винетка през ноември например, тя реално ще важи само 9 месеца.

Същото правило ще важи и за винетките, които ще се издават след 1 януари 2019 г. - независимо от датата на закупуване и перфориране, действието им ще се прекрати на 15 август. Така камионите, особено тези, които извършват превози само в рамките на страната, ще бъдат принудени да купуват месечни стикери до пускането в действие на тол-системата.

 

Тол системата ще бъде на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леките автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка).

С въвеждането на тол системата ще има различни тарифи за различните класове пътища, като за тези в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани. Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светослав Глосов. Той участва в заседание на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

"Системата е базирана на сателит, като ще има GPS проследяване, с което ще се следи целият трафик на товарните камиони. Контрол ще има и чрез камери, монтирани на рамки, и наземен със 100 оборудвани автомобила. Такава система се изгражда за първи път в Европа и България ще е първата държава с толкова модерна техника", заяви преди време шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов.

Агенция "Пътна инфраструктура" подписа на 14.01.2018 договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Очаква се те да стигат до 1 млрд. лв. на година, докато сега от винетки се събират по 350 млн. лева. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.

Схоред АПИ контролът ще се осъществява далеч не само от рамките. "Националната тол система предвижда (сателитна (GPS) локализация и ползване на принципа на свободен поток (free-flow), т. е. тя ще бъде система от отворен, а не от затворен тип. Стационарните рамки при тази система не са точки за достъп до съответната "толувана" пътна мрежа, а ще са част от общия контролен механизъм. Наред с физическите рамки контролният механизъм ще обхване и хиляди виртуални рамки (точки за контрол). Освен това контролният механизъм ще бъде допълван и от 105 мобилни единици за контрол, чието позициониране ще бъде динамично и гъвкаво."

Договорът за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа бе подписан днес в присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Подписи под документа положиха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя КОНСОРЦИУМ „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪНС“. На церемонията присъстваха също членовете на УС на АПИ инж. Веселин Давидов и инж. Светослав Глосов и Андре Лаукс, главен оперативен директор на „КАПШ ТРАФИККОМ“.

Стойността на договора за изграждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа е 149 997 000 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 19 месеца. Изграждането й ще бъде за сметка на изпълнителя. След успешното й внедряване инвестицията ще се възвърне със събраните приходи. Очаква се през първата година от въвеждането на системата те да достигнат 1 млрд. лв.

Министър Нанков обясни, че през седеммесечния период, през който ще се проектира, изгражда и внедрява тол системата, ще бъдат направени и необходимите анализи и обществени обсъждания, за да се вземе експертно и политическо решение за тарифирането и обхвата й. 12 месеца са предвидени за т. нар. „одит на системата“, като през този период ще бъде доказвана ефективността, функционалността и постигането на заложените параметри по отношение на тола и на електронната винетка.

Предстои да бъде създадена и държавна компания, която ще оперира системата след въвеждането й. Приходите от нея ще бъдат инвестирани в поддръжката на републиканската пътна мрежа и доизграждането на магистралите в страната, каза регионалният министър.

С внедряването на смесената електронна система ще се въведе честен модел на тарифиране, което ще позволи на страната ни да се възползва от геостратегическото си положение. Таксите за тежкотоварни автомобили ще се увеличат 6-7 пъти. Не се предвижда повишаване на цената на нито един вид електронна винетка, но ще има възможности за по-гъвкаво тарифиране за леките автомобили – например уикенд винетка или еднодневна винетка.

В момента 70% от приходите се плащат от леките автомобили. Постъпленията от винетки през 2017 г. са общо близо 352 млн. лв. Приходите от продажбата на различните видове стикери за леки автомобили са около 249 млн. лв., а от винетките за камиони над 3,5 т са 103 млн. лв. През миналата година постъпленията са били с 25 млн. лв. повече от 2016 г., когато са били почти 327 млн. лв. Увеличението се дължи на продадените 700 хил. стикера повече през 2017 г. спрямо 2016 г. През миналата година от водачите на леки и тежкотоварни автомобили са закупени общо 7,5 млн. стикера, докато през 2016 г. са продадени общо 6,8 млн. бр.

Внедряването на тол системата ще даде възможност за насочване на тежкотоварните потоци с икономически ограничения – по-високи такси в пикови часове, обяви министър Нанков. Международният трафик през страната се е увеличил в пъти, а еднодневната винетка за тежкотоварни автомобили струва 23 лв. За сравнение таксата за преминаване по 90-километров магистрален участък в Сърбия е почти 20 лв.

Министърът обясни, че контролът върху плащането на таксата ще бъде осъществяван чрез трафик камери, а това ще спомогне и за борбата с контрабандата. Преброителните камери ще отчитат и средната скорост на движение, което ще съдейства в борбата срещу войната по пътищата.

Като най-голямо предизвикателство в предстоящата работа председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов определи обучението на необходимите кадри и работата с тол системата. В отговор на въпрос той посочи, че около 6-7 хил. км от републиканската пътна мрежа са в недобро състояние. Между 200 и 300 млн. лв. е годишният недостиг за поддържане на пътищата у нас, но до 4-5 години след въвеждане на тол системата се очаква пътната мрежа в страната да стане още по-добра.

Като част от необходимото за работата на тол системата технологично оборудване ще бъдат изградени, доставени или инсталирани 500 терминала за купуване на маршрутни карти (предплатени билети) и за регистриране и издаване на електронни винетки; 100 стационарни контролни пункта (тол портали); 100 контролни пункта за автоматично претегляне в движение; 50 уреда за лазерно сканиране и определяне на габаритите; център за управление и наблюдение; 2 сървъра и цялостен софтуер за всички компоненти и процеси; 55 автомобила за мобилен контрол и други.