Националното ТОЛ управление отвори четири демонстрационни центъра в страната


Националното ТОЛ управление отвори четири демонстрационни центъра в страната, целта на които е шофьорите да тестват издаването на маршрутна карта. Това е един от трите метода, чрез които водачите на камиони и автобуси ще заплащат ТОЛ такси. Останалите два са посредством бордово устройство или GPS тракер, инсталирани в превозните средства. Демонстрационните центрове са с работно време от 14 ч. до 18 ч., всеки делничен ден и са позиционирани в големите градове – София, Пловдив, Варна и Русе. Шофьорите ще имат възможността да получат точни обяснения от служителите на центровете относно работата с ТОЛ системата.

„проф. Олег Асенов – член на Управителния съвет на АПИ: „Всеки един превозвач да може да дойде тук, да си каже: Това ми е моят типичен маршрут. Я да видя аз за моя типичен маршрут с моя автопарк, какъвто аз притежавам, колко ще ми струва този ТОЛ.“

Служителите разясняват как се работи и с четирите метода за закупуване на маршрутна карта –

  • сайта на evinetka и bgtoll,
  • мобилно приложение;
  • гише
  • терминал за самообслужване.

„Кристиян Кръстев – главен експерт в Национално ТОЛ управление: Излизат 4-те категории за превозните средства, които ще бъдат таксувани с ТОЛ такса.“

Стъпките през, който се преминава за закупуване на маршрутната карта са:

  1. Избор на тип на превозното средство
  2. Избор на националност на регистрационния номер
  3. Въвеждане на регистрационния номер, емисионен клас и брой на оси
  4. Посочване на начало на валидност на маршрутната карта.

Ако сте нерегистриран потребител в сайта на тол управлението имате възможността да регистрирате маршрутната карта с един ден напред, тоест тя да започне да се таксува от деня на закупуване или от следващия ден.

Ако сте регистриран потребител ще можете да отложите пътуването си до една седмица напред. Регистрацията отнема няколко минути и дава възможност на потребителя да запази данните на превозното средство, което от своя страна ще спести много време за в бъдеще.

  1. Задаване на точен час, от който ще започне пътуването и респективно маршрутната карта.
  2. Посочване на курс с начална, крайна и четири междинни точки по трасето.

Тол системата автоматично предоставя курс от единия гранично-пропускателния пункт на България до другия, като по този начин улеснява шофьорите и им указва кой маршрут е най-кратък и кой най-дълъг. След отчитане на сумата, системата изисква потвърждение на посочените данни. По този начин превозвачите ще проверяват данните за евентуални  грешки и ще избегнат заплащането на втора маршрутна карта  (след плащане корекциите не могат да се нанасят). Клиентите имат възможността да напишат имейл, на който ще получат детайлна информация за посочения курс.

Ако превозвача удължи курса и премине през други шосета, таксата ще се калкулира. От изключителна важност е клиента да зададе правилно посоката на пътуване. Например – шофира от Капитан Андреево към Калотина, но задавайки курса не е видял, че стрелките са на обратно – тоест от Калотина към Капитан Андреево. Следователно пътувайки през различни от посочените пътища, тол система ще го „засече” като нарушител.

Първите превозвачи, посетили демонстрационните центрове, съобщават, че са останали учудени, тъй като след закупуване на маршрутна карта, терминалът отпечатва бележка, подобна на касов бон. Те мислели, че автомата ще издава пътна карта с посочения от тях курс.

„Това няма как да стане. Бележката съдържа код за достъп. Ако превозвачът желае, може преди път да влезе в сайта на тол управлението, да въведе кода за достъп и да види целия маршрут, разписан сегмент по сегмент. Така той ще види как му се формира таксата. Ще има представа през колко километра магистрала ще пътува, през какви участъци от първи, втори и трети клас пътища минава. Ще види също как се проектира тарифата за всеки един от участъците и колко е тол таксата накрая”, каза още проф. Асенов.