Няма причини да отлага старта на тол системата по-късно от 1 март 2020 г.

Поскъпването заради тол таксите ще е нищожно, приходите от тях и от електронните винетки ще се балансират.

Няма причини да се отлага стартът на системата след 1 март 2020 г. До средата на декември започва и втората фаза на техническата експлоатация – тестове по реално изминати маршрути с монтирани бордови устройства.

Според анализите на експертите на Световната банка предложените за обществено обсъждане тол такси няма да имат негативно въздействие върху цените на стоките. Максималното поскъпване на най-консумираните у нас храни ще бъде с до 2 ст. на кг или литър.

Според проучване на общественото мнение от първите месеци на въвеждането на тол системата мнозинството от българите споделят тезата, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат по-високи такси. В момента две трети от приходите от винетки са от леките автомобилите и една трета – от товарните автомобили и автобусите. С въвеждане на тол таксуването ще се възстанови балансът и пътната инфраструктура да започне да се самоиздържа.

Чрез въвеждането на електронната винетка от началото на годината, както и заради засиления контрол чрез стационарни точки и мобилни екипи към 30 ноември са продадени 7 761 239 електронни винетки на стойност 373 451 893 лв.

Средствата, които постъпват от пътни такси – винетни и тол, ще бъдат инвестирани в изграждането, ремонтът и рехабилитацията на републиканската инфраструктура. Според АПИ, ако се запазят предложените в тарифата такси, приходите от таксуване на база изминато разстояние за десет месеца ще са за близо 450 млн. лв.

До 16 декември Тарифата с предложените размери на тол таксите за пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т е в процедура на обществено обсъждане. Предложеният обхват е от 6 050 км при близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която камионите и автобусите сега плащат винетни такси. Системата е изградена с обхват над 16 000 км, като тази инфраструктура позволява стриктен контрол, така че всеки, който ползва платените пътища, ще плаща.