От 2022 г. таксите за магистралите, управлявани от Хърватски Магистрали (HAC) и Компанията за Автомагистрали Риека-Загреб (ARZ), ще бъдат таксувани или от новата система DSRC (Специализирани комуникации за къси разстояния) или чрез сегашната система на автоматичен четец на номера (ALPR).
Новата система за събиране на пътни такси е препоръчана от испанските консултанти от IDOM Consulting, които спечелиха търга, обявен от Министерството на морското дело, транспорта и инфраструктурата, за разработване на новата система за събиране на пътни такси, съобщават Večernji List и Total Croatia News.
Консултантите предложиха въвеждане на така наречената система за събиране на такси чрез „свободно движение” с множество ленти (DSRC). Системата ще бъде безконтактна и безналична, като превозните средства трябва да имат монтирано устройство транспондер, чрез които да се следи пробегът и да се изчислява таксата. Тази система е подобна на съществуващата електронна безконтактна ENC, но DSRC ще работи без превозните средства да трябва да намаляват скоростта и да се забавят.
Планът на консултантите е системата DSRC да е задължителна за търговските превозни средства, а пътническите превозни средства да могат да изберат и системата на автоматичен четец на номера.
Двете системи ще функционират паралелно, като основната ще бъде новата безконтактна и безналична система DSRC, дотогава, докато хърватските власти натрупат достатъчно данни за да решат дали системата с автоматичен четец на номерата е наистина необходима.
Транспондерите ще бъдат закупувани или наемани, като цената им ще е около 10 евро всеки. Очаква се местата за продажба на тези транспондери да бъдат разположени на всички гранични пунктове, морските пристанища, на стратегически места по магистралите и в големите хърватски градове. Също така устройствата ще се разпространяват и чрез магазини, бензиностанции и поща.
Хърватската система DSRC ще бъде съвместима със сходни системи в други страни, така че например италианските шофьори, които използват тази система от години, ще могат да използват транспондерите си за заплащане на пътни такси в Хърватия. Транспондерът ще излъчва сигнал, предупреждаващ водача за плащането. Батерията на транспондера ще издържа над шест години.
Потребителите на DSRC ще могат да подписват така наречените „предплатени договори“, докато тези, които желаят да плащат пътни такси след пътуването, ще трябва да се регистрират, т.е. ще трябва да предоставят информация за своите кредитни карти или банкови сметки.
През първата година от въвеждането на новата система се очаква 60% от транзакциите да се осъществяват чрез новата безконтактна и безналична система DSRC. С течение на времето все повече и повече шофьори ще използват транспондерите. Според опита на други страни от ЕС, максималната средна употреба на транспондери за плащане на пътни такси е около 80%. В Португалия, например, 78% от транзакциите се извършват с транспондери. Унгария е достигнат дял от 83% през 2017 г., като се е започнало с 24,5% през 2013 г.
Бъдещата система ще бъде инсталирана на местата на действащите станции за таксуване, като ще са инсталирани и контролни пунктове. Станциите за плащане и контролните пунктове ще имат портали над магистралите с антени и камери, които автоматично ще идентифицират и класифицират превозните средства. Също така, контролът за събиране на пътни такси ще се извършва и от мобилни единици – превозни средства, оборудвани с антени DSRC, всяка от които ще покрива участъци от по 80 километра магистрала.
По неофициални данни въвеждането на новата система ще струва около 68 милиона евро, а годишните разходи за поддръжка ще възлизат на около 8 милиона евро. Началото на въвеждането на новата система за събиране на пътни такси се очаква през януари 2021 г. За първата година новата система ще съжителства със съществуващата система, което означава, че до познатите сегашни кабините за таксуване ще има т.нар. ленти за „свободно преминаване” без намаляване на скоростта.