Още една година, още едно увеличение на пътните такси – през 2019 г. законодателите в много европейски страни ще продължат да увеличават таксите за изминат участък.
Какво трябва да очакват водачите и спедиторите?
От 2023 г. Европейската комисия планира да въведе задължителни такси за изминат участък по определени маршрути. Но това не означава, че дотогава таксите ще останат статични: напротив, таксите ще продължат да нарастват и през тази година. Начините, по който те се събират, също така ще се промени в няколко страни. Преглед на най-важните промени и фиксирани планове можете да намерите по-долу.
Белгия
Във Валония пътните такси ще се увеличат с до три процента на километър за всички превозни средства над 3,5 тона. Автомобилите Евро-6 с тегло до 12 тона ще бъдат освободени. Във фламандската част на страната таксите за изминат участък сега се прилагат и за А11 от Брюж до Кноке-Хейст, N36 от Roulers до Zarren и N722 от Хаселт до Sint-Truiden. Това не позволява по-нататъшното използване на две секции от N36 и N722, използвани преди това за избягване на пътните такси. В бъдеще ще бъде още по-трудно да се избегнат пътните такси във Фландрия.
Германия
Според германското федерално министерство на транспорта тежестта върху автомобилния товарен транспорт в Германия ще нарасне с общо 2,5 милиарда евро през 2019 г. в сравнение с предходната година. Това ще се отрази на цените на товарите и потребителските цени, прогнозира Франк Хюстер, управляващ директор на Германската асоциация за спедиция и логистика (DSLV). В бъдеще класификацията на превозните средства вече няма да се основава на броя на осите, които след това ще се отнасят само за камиони над 18 тона, а на общото допустимо тегло. Новите такси за изминат участък: 16 цента за камиони над 18 тона с до четири оси и 17,4 цента за камиони над 18 тона с четири или повече оси. Всички камиони ще бъдат обект на такси за емисии, включително камионите с Евро-6, които преди това бяха освободени. Модерните камиони Евро-6 понастоящем представляват 65% от всички пътни такси в Германия. В бъдеще всички камиони ще трябва да плащат и за шумовите си емисии с фиксирана ставка от 0,2 цента на километър.
Франция
В бъдеще френското правителство иска да облага чуждите камиони за използване на френските пътища. Във Франция всички шофьори на леки и товарни автомобили трябва да плащат пътни такси за множество участъци от магистралите, които са управлявани от частни компании. Френската транспортна индустрия реагира с безпокойство и иска да се защити срещу допълнителни разходи за местните предприятия. Правилата на ЕС забраняват дискриминацията на чужди камиони чрез пътни такси. „Работим върху варианти за някаква винетка, за да направим възможно, по някакъв начин, да облагаме чуждестранните камиони, които преминават през Франция, без да спират, заяви министърът на околната среда Франсоа дьо Рюжи.
Нидерландия
Най-рано от 2023 г. холандското правителство иска да въведе такса за изминат километър. Таксата ще се прилага за всички камиони над 3,5 тона по всички магистрали, но и за много регионални и местни пътища. Когато определя таксите за изминат участък, Нидерландия иска да основава своя подход на този на Германия и Белгия. Приходите от таксите за изминат участък ще се използват за намаляване на данъците върху камионите, както и за разработване на иновативни концепции за устойчив товарен транспорт. Холандските камиони ще плащат същите такси както и чуждите камиони.
TLN, бизнес асоциацията за транспорт и логистика, оценява предлаганите положения като приемливи. Според TLN приходите от такси за изминат участък трябва да се използват за подпомагане на превозвачите да купуват камиони без емисии и да насърчават разпространението на устойчиви биогорива. TLN подкрепя въвеждането на пътни такси и за автомобилите.
Нидерландското правителство също така премахва данъчните облекчения за товарни автомобили на пропан-бутан и метан. Аргументите, дадени от държавния секретар Menno Snel, са, че по отношение на въздействието върху околната среда те почти не се различават по своето общо крайно въздействие от дизеловите камиони Euro-6. Следователно, по отношение на изчисленията на разходите и ползите, целенасоченото популяризиране на камионите на LNG вече не може да бъде оправдано.
Австрия
Основната инфраструктурна такса за километри за тежкотоварни автомобили ще се увеличи с 2,2% в съответствие с инфлацията. Автомобилите от Евро-6 ще получат бонус от 1,7%. Разходите за външно замърсяване на въздуха ще бъдат въведени поетапно за превозни средства от Евро-6. През 2019 г. превозните средства от EURO-VI ще бъдат таксувани с 40% от тези външни разходи. От 2020 г. те ще бъдат таксувани с пълната цена.
Общата крайна тарифа се състои от следното: Основна инфраструктурна такса за километър, в зависимост от пътната група на превозното средство (в зависимост от категорията на осите), плюс разходи за външно замърсяване на въздуха, свързано с трафика (според класа на емисиите и категорията на EURO), и такса за шум (според категорията на осите).
Австрийските превозвачи са разочаровани от увеличаването на таксата. „По време на дискусии за CO2 правителството се стреми към обновяване на автопаркове с най-съвременни камиони Евро-6. Скорошното увеличение на таксите за камиони от 2019 г. означава, че тези камиони ще бъдат наказани с прекомерен ръст от 5,5% ”, критикува Франц Данингер, председател на Асоциацията на спедиторите в Австрийската икономическа камара. Според проучване, цените на пътните такси в Австрия са с 25% по-високи, отколкото в други страни от ЕС.
Италия
Не е въпрос относно пътни такси, но е важно да се знае: от зимата на 2019 в случай на снеговалеж камионите над 7,5 тона трябва да очакват да бъдат изваждани от трафика в централна Италия. Тогава „Autostrada dei Parchi“, която минава през тази част на страната, ще бъде напълно извън обхвата на камионите. Засегнатите пътища включват А24 между Рим и Терамо (между кръстовището Тиволи и изхода SS80 в двете посоки) и А25 между Торано и Пескара (между Торано и изхода А14 в двете посоки). Забраните ще се съобщават чрез трафик панели на подходните пътища.